The Social Firm
  • Home
  • Nieuws
  • The Social Firm
    • Eva en Fleur
    • Jos van Balveren Award
  • Diensten
    • Aanjaagtrajecten
    • Communicatie advies en ondersteuning
    • Sparsessies​ en advies
    • Actieonderzoek
  • Portfolio
  • Contact
  • Home
  • Nieuws
  • The Social Firm
    • Eva en Fleur
    • Jos van Balveren Award
  • Diensten
    • Aanjaagtrajecten
    • Communicatie advies en ondersteuning
    • Sparsessies​ en advies
    • Actieonderzoek
  • Portfolio
  • Contact

Gastcollege sociaal ondernemerschap

3/14/2017

0 Comments

 
Picture

Vorig jaar hebben we twee keer een gastcollege mogen geven in Amersfoort, in maart 2017 zijn we uitgenodigd om een gastcollege te geven in Leiden! Wij vinden het super gaaf om te vertellen hoe onze weg naar een eigen bedrijf is verlopen en studenten te inspireren om ook te gaan sociaal ondernemen of een ondernemende houding aan te nemen.

Zou je het leuk vinden als wij ook op jouw (hoge)school een gastcollege komen geven? Neem dan contact met ons op! 

0 Comments

Behoefteonderzoek in wijken door vrijwilligers

2/21/2017

0 Comments

 
Picture

In de wijken Spechtenkamp en Zebraspoor onderzoekt een groep speciaal getrainde vrijwilligers vanaf 20 februari wat er nodig is voor een gezond en sociaal leven. Wij hebben deze vrijwilligers en professionals mogen trainen samen met Zorgverslimming in het uitvoeren van behoefteonderzoek.

Eind maart komen we nogmaals bij elkaar om alle resultaten door te nemen en deze te analyseren! We zijn zo benieuwd! Stay tuned, wanneer de resultaten beschikbaar zijn verschijnen deze op onze website! Wij verwachten deze in april.

Picture
0 Comments

Driehoeksondersteuning en advisering

2/7/2017

0 Comments

 
Picture
In 2015 hebben we een pilot mogen draaien om een Driehoekssamenwerking op te zetten in Buurtcentrum de Leeuw, in 2016 hebben we een onderzoek gedaan naar de werking van De Driehoek in buurthuizen in Utrecht en dit jaar mogen we in opdracht van de Gemeente Utrecht de Driehoeken gaan ondersteunen. Dit is een heerlijke opdracht voor ons omdat we heel Utrecht doorcrossen om mooie cases te versterken en te stimuleren. 

Wil je meer weten over de Driehoek en hoe deze samenwerking samenbeheer kan versterken? Let us know!
Picture
0 Comments

Sociale Troonrede

9/28/2016

0 Comments

 
Picture
Elk jaar zien we de koning (of voorheen de koningin) vertellen over de focus van de regering in het komende jaar, waar we geld aan uitgeven en hoe we als samenleving samen zouden moeten leven. Met de Sociale Troonrede doen we het andersom. In de Sociale Troonrede laten we zien wat voor prachtige initiatieven op dit moment aan het werk zijn om een wijk, een dorp, een gemeente, een land of misschien wel de hele wereld mooier te maken.

Op de 3e dinsdag van november presenteren we de Sociale Troonrede aan Nederland. Met de verhalen van sociaal ondernemers, buurtinitiatieven en bedrijven die elke dag hun uiterste best doen voor de mensen om hen heen. We zijn nu op zoek naar deze verhalen om zo een goede weergave te maken van sociaal ondernemerschap in Nederland.

Doe je mee? We hebben je nodig om mee te schrijven, kennis te delen en te delen. Graag willen we aan jou vragen om deze vragenlijst in te vullen en het ons te laten weten als je mee wilt schrijven of doen.

Invullen kost 5 minuten:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSclHwpxefYExEAAhkLtsEDT-QBpKE-lAsmep6TdfgzwR6R0Rg/viewform

Op de hoogte blijven? Dat kan via www.desocialetroonrede.nl
0 Comments

Stedelijke bijeenkomst 3Hoek

8/29/2016

0 Comments

 

Vanaf april 2016 zijn wij bezig met een onderzoek naar ‘De 3hoek’ in Utrechtse buurtcentra. Het doel van dit onderzoek is de kansen in kaart te brengen rondom medebeheer in de 3hoek. De 3hoek is een samenwerkingsverband tussen Sociaal Makel Organisaties, Stadsbedrijven en gebruikers van een buurtcentrum.

Picture
Picture

We zijn bij veel buurtcentra langsgeweest, hebben gesproken met facilitair coördinatoren van Stadswerken, sociaal makelaars van alle Sociaal Makel Organisaties en bewoners/gebruikers. We hebben zes verdiepingsgesprekken en brainstormsessies gevoerd die gericht zijn op de vragen: “Wat gaat goed, wat kan beter, wat is de stip op de horizon en hoe willen we daar komen?”.

Maar we zijn nog niet klaar! We willen kennis en resultaten delen en nodigen je daarom uit voor de ‘Stedelijke bijeenkomst 3Hoek’ 27 september, 19.30 - 21.30 (inloop vanaf 19.15), Hart van Noord. Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op de resultaten van het onderzoek, maar gaan jullie ook met elkaar, als bestaande of nog niet bestaande 3Hoeken, met elkaar in gesprek om kennis te delen en van elkaar te leren.

Agenda
1. Introductie en uitleg
2. Resultaten en succesfactoren
3. Stip op de horizon
4. Thematafels
5. Terugkoppelen
​

Laat je weten of je erbij bent? Er zijn geen kosten verbonden aan deze avond. Meld je snel aan, want vol = vol. Aanmelden kan via http://goo.gl/forms/SG5ss89QmR6Pfvb33

0 Comments

Coalitie Zebraspoor

4/1/2016

0 Comments

 

De afgelopen paar maanden zijn wij bezig geweest met een Social Impact Challenge in Maarssen. We vormden samen met zes andere partijen (zorg, wonen, welzijn & gemeente) een coalitie waarin we eerst zijn gaan  dromen, om daarna vanuit een maatschappelijk probleem een gezamenlijke aanpak te ontwerpen. We hebben een pilot ontworpen die we in de toekomst (fingers crossed) kunnen gaan uitvoeren in de Gemeente Stichtse Vecht, samen met alle betrokkenen in de coalitie en hun achterban.
​
Tijdens deze 'challenge' kwam naar boven dat de betrokken partijen wilde weten hoe je de wijk (en de bewoners) faciliteert in het vermogen van Wonen – Welzijn – Zorg nu en in 10 jaar.
De doelen waren:
1. De wijken Zebraspoor en Spechtenkamp (en haar bewoners) geven vorm aan Wonen – Welzijn – Zorg, nu en in 10 jaar. Bewonersinitiatieven hebben een plek en ruimte in de wijk.
2. De Willem van Hoornhof (wijkaccommodatie) heeft de potentie om te voorzien aan de sociale behoefte van de wijk. De Willem van Hoornhof transformeert naar een goed gebruikt multifunctioneel complex dat aansluit bij de behoeftes die vanuit de wijken ontstaan.

De Social Impact Factory begeleidde het proces, een voor ons nieuwe ervaring, omdat wij meestal als sociaal ondernemers zelf aan de procesbegeleidingskant zitten. Leuk om het een keer te ervaren vanuit een andere hoek! Tijdens de laatste begeleidde bijeenkomst met de Social  Impact Factory mochten we gaan pitchen aan andere gemeenten via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Het was super om ook andere 'Challange-groepen' hun ideeën te zien presenteren. We hopen op een succesvolle pilot en zijn blij met deze betrokken partijen samen te mogen werken.


Picture
Picture
Picture

​Betrokken partijen bij deze challenge waren:
De Social Impact Factory
Zorginstelling Maria Dommer
Welzijnsorganisatie Welzijn Stichtse Vecht
Gemeente Stichtse Vecht
Zorgverslimming
Portaal
VNG
0 Comments

2016: het hele land door!

3/16/2016

0 Comments

 
De eerste maanden van 2016 stonden voor ons in het teken van reizen en veel nieuwe mensen ontmoeten die zich in (gaan) zetten voor buurten door het hele land. We hebben drie verschillende Starters4Communities teams mogen trainen in Nederland in 'Doelgroepgericht communiceren'. Starters4Communities verbindt starters op de arbeidsmarkt aan wijkinitiatieven, maatschappelijke opdrachten en sociale ondernemingen. Wij zijn al 3 jaar vaste trainers bij deze groep en zijn elke keer weer verast hoe starters vanuit verschillende disciplines tot mooie vormen van ondersteuning komen van lokale initiatieven.
Foto
Picture
In Oosterhout is de gemeente ook bezig met een soortgelijk traject, genaamd Ideeënstarter. Hier gaat het ook om starters of bijna afgestudeerden die zich inzetten voor de wijk, maar dan ook echt vanaf onderaf behoeften op gaan halen in de wijk om daarna samen met bewoners initiatieven of te zetten en ook subsidies en fondsen aan te schrijven om deze te ondersteunen. Bij de Ideeënstarters stond onze workshop in het teken van behoeften ophalen en communiceren met je doelgroep.
Foto
Picture
Nog een primeur: in 2016 mochten we, tot nu toe, 2 gastcolleges verzorgen aan de Hogeschool Utrecht (locatie Amersfoort) voor de opleiding MWD en SPH. In deze colleges gingen wij vooral in op onze persoonlijke reis naar sociaal ondernemerschap en welke tips wij kunnen meegeven aan de studenten in deze veranderende arbeidsmarkt en werkveld (sociaal domein). In de toekomst zullen we meer met de HU gaan samenwerken, dus stay tuned!
Foto
0 Comments

Sfeerproeven bij Vitale Netwerken

11/6/2015

0 Comments

 
Foto
Vanavond zijn we bij de lancering van Vitale Netwerken in Utrecht. De lancering vindt plaats in een werfkelder aan de Oudegracht genaamd: In De Ruimte. De avond start met een hapje en een drankje en na 20 minuten speelt er een introductiefilmpje dat om aandacht vraagt voor dit nieuwe platform en daarbij de noodzaak om over te gaan tot een meer mensgericht zorgsysteem in Nederland. Dit betekent dat er in de zorg meer gekeken moet worden naar behoeften en talenten van mensen, wetende dat dit kostenbesparend kan zijn. 

Rondkijkend in de ruimte zien we verschillende mensen op het startevenement van een nieuw platform. Er zijn mensen in pak, een moeder met en jonge baby in een draagzak, studenten en 55+-ers. Mensen schudden elkaar de hand en er wordt volop gepraat over een meer humanistische visie op de zorg. We vangen woorden op zoals kwetsbare burger, ontwikkelingen, actie, initiatief, de VNG en vooruitgang. Dit is een kleine greep van woorden tijdens de lancering van een nieuw projectplatform genaamd: Vitale Netwerken.


​Aandacht voor het willen en kunnen
"Met mensen bouwen aan een mensgericht zorgstelsel die tevens kostenbesparend is." Ruben, initiatiefnemer van Vitale Netwerken spreekt zijn passie uit voor het realiseren van vreugde, gezondheid en vitaliteit. Je ziet dat zijn ogen glunderen wanneer hij vertelt over de projecten die hij met zijn team in Brabant heeft uitgevoerd. Hij pleit voor het geven van ruimte om het willen en kunnen van mensen aandacht te geven. Daar sluiten wij ons helemaal op aan. Vandaar dat wij samenwerken met Vitale Netwerken en hier vanavond, tijdens deze lancering, ook met trots staan. 

​
Veilig en fijn
Het is tijd voor de Beursvloer. Iedereen is gevraagd een aanbod en vraag te formuleren. Dit zorgt ervoor dat iedereen open staat voor een gesprek op dit thema en mensen elkaar kunnen vinden. We spreken eerst met een dame die werkt in Amsterdam. We merken dezelfde visie te delen wanneer het aankomt op gemeentelijke samenwerkingen, die af en toe wat sterker kunnen zijn wanneer het aankomt op het faciliteren van de leefwereld van mensen. We zien in een hoekje een Inspiratiebord staat. Hier kun je tips, citaten of mooie cases aandragen. Slim bedacht! Hier worden we blij van. De aankleding van de avond, met veel groen en zelfgemaakte schetsen van bladeren, zorgt voor een veilig en fijn gevoel.
We hebben nog wat leuke gesprekken en moeten jammer maar helaas vroegtijdig vertrekken om ons bedje op te zoeken. We hopen dat iedereen heeft genoten en trots is op deze mooie avond en we kijken uit naar de toekomst.

 

Foto
Picture
Foto
Foto
Foto
Samenwerking
We willen samen met Vitale Netwerken inspireren, ontwikkelen en faciliteren. Niet alleen om Vitale Netwerken sterker neer te zetten maar ook om een brug tussen de sectoren tussen Zorg en Welzijn te slaan. Deze twee kunnen versterkend werken wanneer er een goede samenwerking plaatsvindt. In onze samenwerking richten wij ons vooral op welzijnsplekken. Zie onze gezamenlijke flyer. We kijken samen uit naar een meer mensgericht zorgsysteem!
0 Comments

Gratis workshop van ons tijdens De Week van de Sociale Technologie?

10/30/2015

0 Comments

 
0 Comments

Wijkteams en (online) communicatie

10/22/2015

0 Comments

 
Auteurs: Fleur van IJperen, Eva Leen en Hans Versteegh.

Is jouw sociaal wijkteam of buurtteam al online zichtbaar? Je zal het advies vast al wel vaker hebben gehoord, maar waarom zou je daar aandacht aan moeten geven? Lees waarom dat verstandig is en krijg tips om te starten.
 
Voor een sociaal wijkteam is het belangrijk om zichtbaar en toegankelijk te zijn in de wijk, anders weten bewoners niet dat zij terecht kunnen bij jou en je mede professionals. Jullie zijn misschien nog 'vers' in de wijk? Je naamsbekendheid is dan nog niet helemaal ingedaald in de buurt. Soms valt het tegen om iedereen laagdrempelig te bereiken.

(Online) Zichtbaarheid

Als wijkteam wil je iedereen in de buurt laten weten dat je er bent en waarvóór je er bent. Je wil gevonden worden door bewoners die je hulp nodig hebben. Het is daarom belangrijk om allereerst een duidelijke visie te hebben op wie je bent en wat je doet. Gun je team de tijd om dit duidelijk te krijgen. Vervolgens ga je dit consistent communiceren naar je doelgroepen. Want zo wek je vertrouwen op.  Stel, je visie is 'iedereen is welkom'. Gebruik dan beelden (foto's/video) waar verschillende soorten mensen op staan. Gebruik ook overal dezelfde herkenbare foto.

Zorg er ook voor dat je teksten laagdrempelig zijn, zonder veel jargon. Mensen gaan op verschillende manieren contact met jullie opnemen. Zorg dat jullie gegevens gemakkelijk gevonden kunnen worden. Op een flyer, een poster, in de krant, in je email-nieuwsbrief en op jullie Facebookpagina.

Ken je doelgroep
Wanneer je als wijkteam te maken hebt met veel verschillende culturen, generaties en leeftijden is het belangrijk te bedenken dat niet iedereen op dezelfde manier te bereiken is. Vraag je af of jullie je doelgroepen wel goed genoeg kennen. Maak samen een lijst van kenmerken van je doelgroepen. Welke kan je onderscheiden?  Wat vinden ze leuk, wat zijn hobby's, plekken in je werkveld waar ze komen, woorden en social media-kanalen die ze gebruiken? Wat zijn hun meest voorkomende problemen? Dit kan je inspiratie geven voor de keuze van tekst, beeld en communicatiemiddel.

Doe hetzelfde, maar ergens anders 
Mensen nemen in deze drukke samenleving maar selectief signalen op, dit gaat steeds meer via de kanalen die zij zelf het prettigste vinden. Online kanalen gaan daarin een steeds grotere rol spelen. Dus wanneer je een jongere wil herinneren aan een afspraak met jou, stuur dan een Whatsapp-bericht. Interview buurtondernemers die jongeren werkervaring kunnen bieden op YouTube. Geef het informele netwerk rond ouderen tips en aankondigingen van bijeenkomsten voor mantelzorgers via Facebook. Laat moeders gezonder koken door op Pinterest wekelijks een recept te plaatsen. Geef voorlichting zoals je gewend bent, maar op een ander kanaal.

Een aanpak die werkt
Maak zo een doelgroepgerichte communicatiestrategie waarbij jullie je als sociaal team eerst focussen op de visie, kernwaarden en doelen van je team, die jullie daarna naar je doelgroepen vertalen, op een manier die hen zal aanspreken. Dit betekent dus dat je jezelf offline, maar ook online zal moeten laten zien als wijkteam, met alle kennis die in huis is. Juist door deze mix ben je goed zichtbaar en toegankelijk in je wijk.
Wil je weten wat wij jullie sociaal wijkteam kunnen bieden? Kijk dan hier of neem contact met ons op.

0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Nieuws

    Nieuws over The Social Firm

    Categorieën

    All
    Buurtcentrum3.0
    Contourdetwern
    Flexplek
    Jos Van Balveren Award
    Ondernemen
    Samenwerking
    Zelfbeheer

    RSS Feed

    Home
© The Social Firm 2020                   Privacy reglement